Teatr Miejski w Gdyni
slide_08 slide_07 slide_06 slide_05 slide_04 slide_03 slide_02 slide_01 2 1

FESTIWALOWY PROJEKT EDUKACYJNY

opieka merytoryczna:  Anna Zalewska-Uberman

 

Dramat w szkole. Projekt edukacyjno-artystyczny skierowany do licealistów, mający na celu edukację teatralną oraz promocję współczesnej polskiej dramaturgii wśród młodzieży. Podczas III edycji projektu, wzorem ubiegłych lat, zespoły przygotowują krótkie spektakle, inspirowane jednym z pięciu dramatów zakwalifikowanych przez Kapitułę Konkursu do finału 5. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej oraz trailer o autorze dramatu.

 

Jury: Iwona Borawska, Elżbieta Mrozińska, Waldemar Raźniak

Opieka artystyczna: Grzegorz Wolf, Mariusz Żarnecki

 

Uczestnicy projektu:

Joanna Szalona; Królowa Jolany Janiczak: Akademickie Liceum Ogólnokształcące im. Zasłużonych Ludzi Morza (opieka artystyczna: Alicja Rose )

Udział biorą: Marta Jodko, Aleksandra Nowicka, Jan Mawusi, Filip Oller, Aleksandra Prokopiuk, Wiktoria Schoenborn, Michał Toczek

 

Śmierć Kalibana Magdy Fertacz: III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej (opieka artystyczna: Ewa Niwińska, Ewa Prylińska )

Udział biorą: Piotr Dauter, Zuzanna Gwadera, Oliwia Jackowska, Ada Kondraczuk, Konrad Matynia, Brygida Matusiak, Piotr Rzadkowski, Kornelia Śpiewak , Alicja Wejer, Edyta Witt,  Mariusz Wojciechowski, Aleksandra Wróbel, Michalina Żelaznowska

 

Zakład doświadczalny Solidarność Szymona Bogacza: IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni (Danuta Paupa)

Udział biorą: Kamila Chmielarz, Anna Czaja, Magdalena Hajduk, Adam Kaczmarek, Magdalena Lawrenc, Kamil Lemańczyk, Jakub Muński, Magdalena Olszewska, Monika Romanowska, Wioletta Rucińska, Angelika Strzyżewska,  Natalia Tomczyk, Anastazja Wysocka

 

Zgaga Ewy Madeyskiej: VI Liceum Ogólnokształcące im. Wacława Sierpińskiego pieka artystyczna: Mariola Kallas, Ula Kowalska)

Udział biorą: Agnieszka Bartosz, Delfina Cioban, Agnieszka Czupryniak, Karolina  Fiutowska, Łukasz Gorzkowski, Agata Grzymała, Michał Kiedrowicz, Aleksandra Maślarz, Patrycja Pawlik, Natalia Pionke, Antoni Sobolewski, Aleksandra Stępień, Kamila Szyndlarewicz, Łukasz Ziental

 

Popiełuszko. Czarna msza Małgorzaty Sikorskiej – Miszczuk: X Liceum Ogólnokształcące im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej (opieka artystyczna: Hanna Kownacka)

Udział biorą: Krzysztof Burkowski, Ken Górecki, Aleksandra Lenczewska, Michał Miziarski, Mateusz Orzoł, Bartosz Wierzbicki, Sara Witen, Paula Szulc, Kamil Szmidtka,  Marek Szymański, Wiktoria Zajda,  Beata Zduńczyk, Karolina Zduńczyk
Uroczysty finał projektu/pokaz konkursowych prezentacji: 16 listopada (piątek),  g. 11.00-14.00, Teatr Miejski/Duża Scena

 

 

WARSZTATY DRAMATOPISARSKIE OŚMIELANIE WYOBRAŹNI

koncepcja i prowadzenie warsztatów: Mateusz Pakuła

 

Wydaje mi się dość oczywiste, że nie da się nauczyć pisania dramatów, w ogóle tworzenia tzw. literatury pięknej. Celem prowadzonych przeze mnie warsztatów dramatopisarskich nie było wyłożenie podstawowych zasad rzemiosła, ale pobudzenie wyobraźni, uruchomienie jej, czy też – i ten termin wydaje się najbardziej odpowiedni – jej „ośmielenie”. Rozmaite ćwiczenia – takie jak próba przetłumaczenia piosenki z egzotycznego, nieznanego języka na polski – miały właśnie owo „ośmielenie” wyobraźni spowodować.

Tym razem warsztaty prowadzone były w trzech podgrupach, dwóch początkujących, zróżnicowanych wiekowo, oraz zaawansowanej, złożonej z wyróżnionych uczestników zeszłorocznych warsztatów.

Finałowym zadaniem młodszej grupy początkującej było stworzenie opisu alternatywnego świata, jak najbardziej nieprzystającego do rzeczywistości, puszczenie wodzy fantazji i odbicie się od tzw. realności. Natomiast finałowym zadaniem starszej grupy początkującej było stworzenie monologu, który nazwaliśmy osobistym i bezpośrednim, takiego monologu, w którym zawarłoby się to najistotniejsze, co dramatopisarz chciałby powiedzieć za pomocą sceny i aktora wprost do publiczności. Grupa zaawansowana pracowała natomiast nad swoimi autorskimi projektami, dramatycznymi, scenariuszowymi, a także prozatorskimi. Mam nadzieję, że wszyscy doprowadzą do realizacji, bądź publikacji swoich tekstów.

Mateusz Pakuła

 

Uczestnicy warsztatów:

Grupa zaawansowana: Balbina Hoppe, Michał  Miziarski, Michał  Wróblewski

Grupa początkująca młodsza: Swietłana Kriuczkowa , Iweta Lidzbarska, Daria Mierzchała, Mikołaj Mizak, Patrycja Pionke, Agnieszka Rozmysłowicz, Marzena Rozmysłowicz, Maja Walencik, Monika Wójtowicz

Grupa początkująca starsza: Rita Jankowska, Remigiusz Makuch, Jakub Neumann, Damian Pianowski, Dariusz Zelonka

Grupa wyróżnionych:  Rita Jankowska, Remigiusz Makuch, Jakub Neumann, Maja Walencik, Dariusz Zelonka, Damian Pianowski.

 

Finał warsztatów/sceniczna prezentacja wybranych tekstów (reż. Grzegorz Wolf): 16 listopada (piątek), g. 14.00, Teatr Miejski/Duża Scena

 

 

Mateusz Pakuła, ur. 1983, dramatopisarz i dramaturg, ukończył dramaturgię na Wydziale Reżyserii Dramatu w PWST w Krakowie.

Jego debiutancka sztuka Biały Dmuchawiec znalazła się w finale pierwszej edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną i przez jury owego konkursu została uznana za najlepszy debiut roku. W 2010 roku nakładem Fundacji SPLOT ukazał się zbiór jego dramatów pt. Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych – znalazły się w nim sztuki: Biały Dmuchawiec (prapremiera – Teatr Osterwy w Lublinie, reż. K. Babicki, 2010), Miki mister DJ, (finalistka IV edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, prapremiera – Teatr Miejski w Gdyni, reż. A. Olsten, 2012), Książę Niezłom (prapremiera – Teatr Jaracza w Olsztynie, reż. J. Pawłowska, 2011), Donkiszot (prapremiera – Teatr Dramatyczny w Warszawie, reż. M. Podstawny, 2010) oraz Marcin wieczny Artur.

W kwietniu 2012 roku Fundacja SPLOT wydała kolejne jego książki – dyptyk dramatyczny Na końcu łańcucha, w skład którego wchodzą sztuki: Na końcu łańcucha (prapremiera – Teatr Osterwy w Lublinie, reż Eva Rysová, 2012) i Na końcu łańcucha II. Twardy gnat, martwy świat – oraz zbiór Kowboj Parówka i trzy inne sztuki, w którym oprócz tekstu tytułowego, napisanego wspólnie z dwunastoletnim bratem, Marcinem, znalazły się: Wejście Smoka. Trailer i KonradMaszyna (prapremiery obu sztuk – Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, reż. B. Szydłowski, 2011) oraz Plemniki w kosmosie, sztuka napisana na zamówienie Wrocławskiego Teatru Lalek. Dla tego teatru napisał również sztukę Sło (reż. J. Peszek, 2009). Jako dramaturg współtworzył spektakle: Dwanaście stacji wg poematu Tomasza Różyckiego (Stary Teatr w Krakowie, reż. Eva Rysová, 2010), Komedia. Szczęśliwe dni. Ostatnia taśma Krappa (Teatr Kochanowskiego w Opolu, reż. P. Świątek, 2011) oraz spektakl dla dzieci Co w trawie piszczy (Wrocławski Teatr Lalek, reż. R. Kasiukiewicz, 2009). Jest również autorem adaptacji Wrońca Jacka Dukaja (Wrocławski Teatr Lalek reż. J. Peszek, 2011).

Nominowany do nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury” za najbardziej obiecujący debiut 2010 roku (za zbiór Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych). W 2010 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie literatury.