Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie | Dyrektor: Robert Gliński
Artur Pałyga NIESKOŃCZONA HISTORIA
reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia: Andrzej Witkowski
muzyka: Jan Duszyński
ruch sceniczny: Leszek Bzdyl (konsultacja)
premiera: 10 marca 2012
obsada: Eliza Borawska, Aleksandra Bożek, Elżbieta Kępińska, Maria Robaszkiewicz, Olga Sawicka, Karina Seweryn, Katarzyna Maria Zielińska, Mariusz Benoit, Cezary Kosiński, Andrzej Mastalerz, Michał Napiątek, Krzysztof Plewako-Szczerabiński
Spektakl opowiada o jednym przedpołudniu z życia mieszkańców starej kamienicy.
To opowieść, która używa podniosłego tonu oratorium, aby mówić o najprostszych sprawach, małych rytuałach dnia codziennego, pozornie nic nieznaczących przedmiotach, obsesjach zwykłych ludzi. Głosy bohaterów łączą się z głosami wysłużonych przedmiotów codziennego użytku, tworząc niezwykłą pieśń.
Sztuka wynosi codzienność w rejony poetyckiej metafory, stawiającej pytania o sens życia, wiary i śmierci.
W nagraniu utworów, specjalnie skomponowanych do spektaklu przez Jana Duszyńskiego, udział wzięli muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej oraz zespół „Transemble”.
..z tego przedstawienia, pięknego przedstawienia, moim zdaniem najważniejszego w tym sezonie w Warszawie i pewnie także jednego z najważniejszych w Polsce, tworzy się opowieść pomiędzy duchem Białoszewskiego, duchem Marka Koterskiego. (…) I wynika z tej historii jakaś niebywała, trudna do nazwania metafizyka codzienności. Ja na to patrzyłem z zachwytem.(…) Piękny, wspaniały spektakl.
Jacek Wakar, PR II Polskiego Radia
Bez patosu i niepotrzebnych przerysowań Cieplak stworzył opowieść o trwaniu. Nikt tu nikogo nie morduje, nikt nie chleje na umór, nie ma patologii, zła i krzywdy.
(…) w tym mikroświatku nawet śmierć niczego nie przerywa, dla bohaterów jest tylko jednym z etapów istnienia - nie burzy harmonii, nie niszczy nadziei, może tylko lekko przyciemnia obraz świata. I cyk, cyk, stuk, szy, szy, szy, chrup, chrup - kamienica żyje, historia pisze się na nowo. A widzowie? Mogą zamknąć oczy i przez chwilę tylko słuchać tej polifonicznej, dopracowanej w szczegółach opery (świetna robota całego zespołu). Można wówczas przeżyć i zobaczyć jeszcze więcej. Zachęcam.
Agnieszka Michalak, „e-teatr.pl”
Muzyczny, aktorski i reżyserski majstersztyk.
Filip Przedpełski, „Newsweek”
czas trwania: 90 minut bez przerwy
data i miejsce prezentacji: 22 listopada (czwartek), g. 19.00, Teatr Miejski/Duża Scena
foto Anna Tomczyńska